Till [2026-03-12] 8 mars uppmärksammades med manifestation och tal startsida
Nyhet


8 mars uppmärksammades med manifestation och tal

På internationella kvinnodagen samlades socialdemokrater, fackliga företrädare och engagerade invånare vid Folkets Hus för att tillsammans uppmärksamma kampen för jämställdhet. Samlingen följdes av ett gemensamt tåg till Speakers Corner där flera tal hölls.

Exempelbild

Bland talarna fanns Tyra Blomqvist från SSU, Camilla Stensson, ordförande för arbetarkommunen, och Katarina Bosetti-Kristoffersson från LO.

I sitt tal lyfte Camilla Stensson särskilt de orättvisor som fortfarande finns inom kvinnors hälsa och vård. “Bakom orden om jämställdhet finns fortfarande en verklighet där kvinnors smärta inte alltid tas på allvar och där forskning om kvinnosjukdomar får för lite resurser.” Hon betonade också att jämställd vård är en rättighetsfråga. “Jämställd vård är inte en bonus. Det är en mänsklig rättighet.”

För Socialdemokraterna handlar internationella kvinnodagen också om att uppmärksamma det arbete som görs lokalt för trygghet och stöd till kvinnor.

“Organisationer som Kvinnojouren Olivia gör ett avgörande arbete för kvinnor som lever med hot och våld. Samhället måste fortsätta stå bakom och stärka det arbetet”, säger Camilla Stensson (S).

“Jämställdhet börjar i vardagen. Vi behöver fortsätta arbeta för lika möjligheter i arbetslivet, i politiken och i samhället i stort”, säger Anita Hedén Unosson (S).

“En stark välfärd och trygga arbetsvillkor är grunden för ett mer jämställt samhälle”, säger Anton César (S), kommunalråd i opposition.

Efter manifestationen fortsatte dagen med dörrknackning där medlemmar och sympatisörer gick ut i bostadsområden för att möta invånare och prata om politik. Internationella kvinnodagen är en påminnelse om att kampen för jämställdhet fortsätter varje dag.